بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ارتودنسی چیست؟

تعریف ارتودنسی:

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که دندان ها و فک هایی را که در جای نامناسبی قرار می گیرند اصلاح می کند. دندان هایی که در جایگاه نامناسبی قرار می گیرند و شکل نامتعارفی دارند مشکلات بهداشتی مختلفی ایجاد می کنند. تمیز نگه داشتن دندان ها سخت تر می شود. بیماری که دندان های نامرتبی دارد در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری های پریودنتال قرار دارد. این وضعیت به دندان هایی که مسئول جویدن غذا هستند فشار بیشتری وارد می کند و متعاقبا در طولانی مدت عوارض مختلفی به جا می گذارد از جمله:


پوسیدگی دندانها

مشکلات لثه ای

خوب جویده نشدن دندانها و مشکلات گوارشی

سردرد

مشکلات TMJ

احساس درد درگردن، شانه و پشت

همچنین دندان های کج و نامرتب به زیبایی ظاهر شخص آسیب می زند.

مزایای استفاده از درمان ارتودنسی عبارتند از:


دهان سالم

ظاهر لذت بخش

دندانهایی که احتمالا طول عمر بیشتری دارند.

متخصص درمان در این زمینه به نام ارتودنتیست شناخته می شود.


مشکلاتی که با ارتودنسی دندان برطرف می‌شود:

مشکلاتی از قبیل جلو بودن فک بالایی، جلو بودن فک پایینی، شلوغی دندان‌ها، کج بودن دندان‌ها و یا هم ردیف نبودن آرواره‌ها می‌تواند در هر شخصی باعث ایجاد مشکلاتی در خوردن یا تکلم شود. در چنین مواردی توصیه می‌شود که با استفاده از روش‌های ارتودنسی، موقعیت دندان‌ها به تدریج تغییر داده شود تا به حالت صاف و ردیف در بیاید. از ارتودنسی می‌‌توان برای اهداف زیبایی در مورد اشخاصی که دوست دارند لبخند زیباتری داشته باشند، نیز استفاده کرد.


ردیف نبودن دندان‌ها یا آرواره‌ها مشکلی است که در هر شخص ممکن است به صورت مادرزادی وجود داشته و یا به مرور زمان در اثر آسیب‌دیدگی از ناحیه فک و یا رفتارهای نادرستی مانند مکیدن شست در دوران کودکی ایجاد شود. به هر حال این مشکل به هر دلیلی که پیش آمده باشد، آنچه که در مورد آن اهمیت دارد این است که بلافاصله تحت درمان قرار گیرد. چراکه مرتب نبودن دندان‌ها می‌تواند در دراز مدت باعث بروز مشکلات خطرناک‌تری از نظر سلامتی دهان و دندان برای شما شود. ارتودنسی کودکان یکی از روش های موجود برای درمان نامرتبی دندان کودکان می باشد.


در واقع اهمیت ارتودنسی به این دلیل است که ردیف نبودن دندان‌ها و یا ناهنجاری در شکل فک‌ها می‌تواند منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان و بروز بیماری‌های لثه شود. وضعیت نامناسب دندان‌ها باعث می‌شود که مسواک نتواند به راحتی به آنها برسد و یا کشیدن نخ دندان در آنها با درد همراه باشد و این موجب ضعف در بهداشت دهان و دندان به ویژه در قسمت‌هایی از دهان که این مشکلات وجود دارد، می‌شود و می‌تواند سلامت عمومی شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.


ارتودنسی یک روش درمانی بسیار کارآمد و مؤثر است که می‌تواند برای اهداف زیر مورد استفاده قرار گیرد:


درمان فاصله‌دار بودن دندان

اصلاح وضعیت فک و دندان‌ها جهت اطمینان از ردیف بودن و موقعیت درست آنها

صاف کردن دندان‌های کج

بهبود عملکرد دهان (مانند قابليت جويدن غذا و تکلم)

رفع مشکل عقب و جلو بودن فک‌ها


مراحل انجام ارتودنسی 


گذاشتن و نگهداری بریس‌ها می‌تواند برای بعضی از افراد آزاردهنده باشد. دانستن اینکه چه اتفاقی قرار است بیافتد و چطور می‌توانید آن را کنترل کنید، بهترین راه برای کم کردن مقداری از نگرانی است و مطمئن شوید که برای گذاشتن بریس‌های جدید آمادگی کامل را دارید. این نکته‌ی بسیار مهمی است که هر فردی مبنی بر استفاده از ارتودنسی و درمان مشخص، تجربه متفاوتی را کسب می‌کند. اما نگران نباشید، متخصصین کلینیک دندانپزشکی سیب سفید بهرین روش ارتودنسی را برای شما انتخاب خواهند کرد.


1) مراجعه به دندانپزشک


اولین قدم برای ارتودنسی مراجعه به دندانپزشک است. بیشتر افراد به صورت نرمال به دندانپزشک مراجعه می‌کنند تا متخصص ارتودنسی، زیرا دندانپزشک در ابتدا دندان‌های بیمار را معاینه کرده و سپس بیمار را به متخصص ارتودنسی معرفی می‌کند. اگر چه شما خودتان هم می‌توانید قرار ملاقات خود را با پزشک مربوطه تعیین کنید و بخواهید که از همان ابتدا متخصص ارتودنسی شما را معاینه کند. به همراه داشتن آخرین عکس X-rays از دندان‌های خود و هرآنچه که به دندان‌هایتان مربوط می‌شود، می‌تواند مفید باشد.


2) مشاوره


اولین مراجعه شما به کلینیک، جلسه مشاوره می‌باشد. دندانپزشک بعد از مشاهده عکس X-rays و دندان‌های شما تصمیم می‌گیرد که کدام روش برای درمان و اصلاح دندان‌های شما مناسب است. همچنین در طول این ملاقات، پزشک مربوطه ممکن است از دندان‌های شما قالب بگیرد تا بتواند روش درمان بهتری را طراحی کند.


3) انتخاب نوع بریس


 پس از جلسه مشاوره، متخصص ارتودنسی نوع درمان مورد نیاز شما را انتخاب می‌کند. هر فردی ممکن است دچار بیماری اوربایت، کراس‌بایت، اپن‌بایت و فاصله یا شلوغی بین دندان‌ها باشد. هر دهان و دندانی متفاوت است و درمان آن باید مختص به خود شخص باشد تا درمان نتیجه بدهد. متخصص ارتودنسی با توجه به قالبی که از قبل از دندان‌های شما گرفته است، بریس مورد نظر برای دندان‌هایتان را درست می‌کند.


4) قرار دادن بریس‌ها


اولین مراجعه به دندانپزشک برای گذاشتن بریس‌ها ممکن است نسبت به جلسات دیگر طولانی‌تر باشد. این عملیات شامل آماده سازی سطح دندان‌ها به محلی مناسب برای چسباندن براکت‌ها، چسباندن براکت‌ها در محل مورد نظر و اتصال سیم‌های فلزی می‌باشد.


5) گذاشتن سیم‌های اتصال در میان براکت‌ها


بعد از گذاشتن براکت‌ها نوبت به متصل کردن سیم‌های فلزی به براکت‌ها است .متخصص ارتودنسی با استفاده از یک نیم داره از سیم‌های فلزی مخصوص ارتودنسی و بریس آن در جهت مناسب و گاهی اوقات با خم کردن یا پیچیدن آنها برای درست کردن یک اهرم فشار روی دندان‌ها اقدام به اتصال سیم‌ها می‌کند، که این عمل کمک می‌کند دندان‌ها سریع‌تر در جایگاه درست خود قرار بگیرند.


6) تعیین جلسات ملاقات جهت معاینه و تنظیم بریس‌ها


بعد از اینکه براکت‌ها و سیم‌های اتصال در محل خود قرار گرفتند، دندانپزشک مربوطه جلساتی را جهت تنظیم بریس‌ها تعیین می‌کند. در طول این جلسات متخصص ارتودنسی سیم‌های اتصال را خارج می‌کند، کمی تغییر در آن ایجاد می‌کند، با توجه به شرایط جدید دندان‌ها و یا از یک دست سیم اتصال جدید استفاده می‌کند، که اغلب سیم‌های قبلی به عنوان الگو قرار می‌گیرند.


بهترین سن برای انجام ارتودنسی چه زمانی است؟


یکی از سوالات مطرح در مورد ارتودنسی دندان این است که بهترین سن برای انجام ارتودنسی چه زمانی می‌باشد؟


ما در این مطلب طبق نظر متخصصان مجرب کلینیک سیب سفید این سوال را پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.


طبق نظر متخصصان کلینیک بهترین سن برای انجام ارتودنسی بین 8 تا 12 سال است. چرا که در این بازه‌ی زمانی استخوان فک و دندان‌های دائمی در حال رشد هستند و انجام ارتودنسی باعث هدایت بهتر دندان‌ها در هنگام رشد و اصلاح رشد فک می‌شود.




اکثر متخصصان این بازه زمانی را سن طلایی برای انجام ارتودنسی میدانند و همواره به پدر و مادران توصیه میکنند فرزندان خود را بین 8 تا 10 سالگی برای ویزیت و معاینه نزد متخصص ارتودنسی ببرند که اگر نیاز به انجام ارتودنسی بود در همان سن اقدام کنند تا بهترین نتیجه از انجام ارتودنسی حاصل شود.


ارتودنسی دندان چیست؟

روشی برای بهبود ظاهر، شکل دندان‌ها و بهبود عملکرد دندانهاست. اگر دندان‌های فردی به دلیل کوچک بودن فک و یا کج بودن دندان‌ها هم تراز نباشد و یا روی هم قرار گرفته باشند باعث ایجاد مشکل در جویدن غذا، تمیز کردن دندان ها و در آخر باعث ظاهر نامناسب دندان‌ها که نسبت به موارد دیگر مشخص‌تر است ، میشود.


متخصص ارتودنسی کلینیک سیب سفید می‌گوید بر اساس سوالات و بازخورد مردم درباره انجام ارتودنسی در شبکه‌های مجازی هنوز بسیاری از مردم نمیدانند که ارتودنسی چیست؟ به همین دلیل طبق گفته‌ی ایشان توضیحی در مورد درمان ارتودنسی در ادامه میاوریم.


ارتودنسی دندان تنها به معنی مرتب و ردیف کردن دندانها نیست. در واقع ارتودنسی ردیف شدن درست دندان‌ها و ارتباط صحیح دندانها با فک مقابل،استخوان فک و بافت صورت شامل:چانه، بینی و لبها می‌باشد.




شناخت این رابطه صحیح میان دندان و فک نیاز به دانش، مطالعه و علم دارد زیرا باید دندان را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. برای ردیف کردن دندانها باید به نحوه‌ی قرار گرفتن و ردیف کردن دندان‌ها توجه کرد.


اکثر افرادی که اصول ارتودنسی را آموزش میدهند یک اصل را همیشه جزء تدریس خود دارند که معنی واقعی ارتودنسی را خدشه دار می‌کند.این اصل بیان میکند که اگر در دهان و روی فک تجمع دندانها زیاد است باید دندانی کشیده شود و سپس دندانها ترتیب شوند و اگر تجمع دندانها کم است باید بدون کشیدن دندان میتوان، دندانها را مرتب کرد. ولی تخصص دقیق ارتودنسی بیان می‌کند که اگر به مواردی رسیدیم که شلوغی دندان زیاد ولی نباید دندانی را برای ردیف کردن دندانها کشید بلکه باید بر اساس رابطه‌ی اصولیو نرمال دندان نسبت و ببه استوخان فک مرتب سازی را شروع کرد. در این موارد با کشیدن دندان باعث از بین بردن رابطه صحیح دندان با اسکلت فک می‌شوید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده