بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ارتودنسی در بارداری

ارتودنسی در بارداری

به طور کلی ارتودنسی و بارداری هیچ اثر منفی مستقیم یا معکوسی روی هم ندارند. یعنی نه بارداری مستقیما به ارتودنسی صدمه می‌زند و نه ارتودنسی خطری برای بارداری محسوب می‌شود.


نکات زیر باید در مورد ارتودنسی در بارداری مد نظر قرار گیرد

  ممکن است زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود و افزایش جریان خون را به همراه دارد، دندان‌ها و لثه‌های حساس‌تری داشته باشند. حساسیت‌ شدید در کنار درد طبیعی ناشی از ارتودنسی، گاهی می‌تواند برای مادران باردار بسیار ناراحت کننده باشد.

  افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند نحوه واکنش لثه‌ها به جرم و پلاک را تحت تأثیر قرار داده و خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش دهد.

بروز این وضعیت در زنان بارداری که دندان‌های خود را ارتودنسی کرده‌اند (یا نکرده‌اند) امری عادی است. این وضعیت را می‌توان با انجام صحیح اقدامات بهداشتی دندان کنترل کرد.

  زنان باردار باید در طول روند درمان ارتودنسی از انجام هرگونه عکس برداری با استفاده از اشعه ایکس خودداری کنند. آنها قبل از هر چیز متخصص ارتودنسی را در مورد بارداری خود مطلع سازند تا اقدامات مناسبی برای تهیه عکس‌های ضروری با استفاده از اشعه ایکس انجام گیرد.


  اگر زنان باردار باید برای سیم کشی کردن دندان‌های خود یک یا چند دندان خود را بکشند، بهتر است که شروع درمان خود را تا بعد از زایمان به تعویق بیندازند. زیرا ماده بی‌حس کننده‌ای که در هنگام کشیدن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای سلامتی نوزاد مضر است.


ملاحظات مهم ارتودنسی و بارداری

اما فاکتورهایی نیز وجود دارند که متخصص ارتودنسی می بایست در هنگام درمان یک فرد باردار مدنظر قرار دهد:


1.  بارداری سبب ایجاد gingivitis و پریودنتیت می گردد.

2.   تغییرات هورمونی در این دوران روی حرکت دندان (Tooth Movement) تاثیر می گذارد.

3.عادت های غذایی و تمایلات خوراکی مختلف شخص باردار می تواند در درمان ارتودنسی اختلال ایجاد کند.

4.  تاثیر داروهای مختلف استفاده شده در دوران حاملگی روی حرکت دندان باید مدنظر واقع شود.


آیا تهوع بارداری در طول درمان ارتودنسی اختلال ایجاد می کند ؟

عامل‌های دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید. احتمالاً در سه ماهه نخست حالت تهوع آزارتان خواهد داد، و این حالت با گذاشتن پلاک یا سیم ارتودنسی در ارتودنسی ثابت در دهان تشدید می‌شود. اما حالت تهوع صبحگاهی در پایان سه ماه اول به تدریج از بین می‌رود و می‌توانید درمان ارتودنسی را ادامه دهید.

گاهی اوقات کشیدن دندان در طول ارتودنسی در بارداری ضرورت می‌یابد که جای نگرانی نیست و عملی بسیار ساده و ایمن است.

با تقبل هزینه ارتودنسی ثابت اجزای کوچکی به نام «براکت» توسط مواد دندانپزشکی روی سطح دندان چسبانده می شود و بدون اینکه به دندان آسیبی برساند، توسط سیم ها و کش هایی مخصوص، دندان ها به سمت مورد نظر سوق داده می شود.

در این روش همه این اجزا ثابت بوده و بیمار نمی تواند به صورت دلخواه آنها را از دهان خود خارج کند. این روش معمولا برای درمان های دندانی قابل اجراست، زیرا علاوه بر حرکت دادن دندان ها، ریشه های آنها را هم حرکت می دهد، بنابراین ارتودنتیست کنترل بیشتری روی دندان ها دارد.


آیا ارتودنسی در بارداری خطرناک است؟

داروها، غذاها و فعالیت‌های زیادی وجود دارند که زنان باردار باید از مصرف کردن و انجام دادن آن‌ها پرهیز کنند. خوشبختانه سیم‌کشی دندان‌های افراد بزرگسال خطر زیادی در طول دوران بارداری به همراه ندارد. اما نکات احتیاطی در این زمینه وجود دارد که قبل از شروع روند درمان باید مد نظر قرار گرفته شود.

مادران باردار باید قبل از هر گونه درمان بر روی دندان‌های خود، با دندان‌پزشک و همچنین پزشک متخصص خود مشورت کنند. اما به طور کلی سیم کشی دندان و استفاده از بریس‌های ارتودنسی در طی بارداری، گزینه ایمن و بی‌خطری محسوب می‌شود.


آیا باردار شدن در طول مدت استفاده از ابزارهای ارتودنسی بی خطر است؟

در صورتی که در طول دوره استفاده از ابزارهای ارتودنسی باردار شدید، اصلاً نگران نباشید! در حقیقت، همواره تعدادی از بیماران در هنگام استفاده از بریس‌ها باردار شده یا در دوره شیر دهی قرار دارند و به خاطر درمان ارتودنسی هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند.


خانم‌هایی که درمان ارتودنسی آنها در طول دوره بارداری قرار دارد، می‌بایست اقدامات احتیاطی خاص را در این رابطه مورد توجه قرار دهند. بزرگترین مشکل در طول دوره بارداری ایجاد پوسیدگی دندان است که با التهاب و عفونت لثه‌های فرد همراه است.

در این شرایط احتمالاً تمیز کردن مناسب دندان‌ها و پاک کردن باکتری‌های ایجاد شده بر روی خط لثه به خاطر استفاده از بریس‌های ارتودنسی دشوار است و به همین دلیل دندان‌های فرد بیشتر از حالت عادی در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد.

در نتیجه لازم است خانم‌های باردار در تمام طول دوره بارداری خود توجه مناسب را در ارتباط با رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان خود داشته باشند.


مراقبت های بعد از ارتودنسی در بارداری

 در نتیجه پس از تهیه بریس یا پلاک و در دهان گذاشتن آن نیاز به مصرف هیچ گونه دارو یا رعایت رژیم غذایی خاصی نیست. بنابراین می‌توانید درمان ارتودنسی را با خیال آسوده ادامه دهید؛ فقط به خاطر داشته باشید که در ابتدا و بالافاصله پس از گذاشتن بریس باید غذاهای نرم میل کنید.

از یاد نبرید که اگر ارتودنسی را متوقف کنید و بریس را از دهان دربیاورید، ممکن است پس از متولد شدن فرزندتان فرصت چندانی برای مراجعه به مطب متخصص ارتودنسی نداشته باشید.

توصیه می شود پس از هر وعده غذایی از نخ دندان،مسواک برای کاهش خطرات احتمالی و سلامتی دندان های خود استفاده کنید


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده