بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اشنایی با انواع بیماری های لثه

اشنایی با انواع بیماری های لثه

بیماری‌های لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان تنها مختص به دندان‌ها نیست، بلکه برای سلامت لثه‌ها نیز باید تلاش کرد. عدم رعایت موارد بهداشتی در خصوص لثه‌ها، می‌تواند باعث عفونت لثه و در نتیجه التهابات آن شود.

بیماری‌های زیادی وجود دارد که مربوط به لثه است و داشتن اطلاعات کافی از انواع بیماری‌های لثه و راه‌های درمان آنها می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کند.


انواع بیماری های لثه

بیماری لثه (پریودنتیت) به دو صورت حاد(مهاجم) و مزمن بوجود می آید. نوع مهاجم اغلب جوانان در حول و حوش سن بلوغ 20 سالگی را در گیر میکند

در این بیماران جرم و پلاک دندانی زیادی وجود ندارد ولی تخریب زیاد است گفته می شود علت این نوع بیماری بیشتر ژنتیک و ایمونولوژیکی است.

نوع دوم پریودنتیت مزمن است و اغلب در دهه سوم زندگی پس از 30 سالگی رخ می دهد و مهمترین علت آن تجمع جرم و پلاک باکتریالی است.

تجمع پلاک های میکروبی بر اثر استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان یا غلط مسواک کردن است به همین جهت معاینات و جرم گیری منظم توسط دندانپزشک توصیه می شود.


برخی عادات که موجب بیماری لثه می شود

ساییدگی و فشردگی دندان ها:

برخی افراد بنابر عادت در خواب یا بیداری دندان هایشان را بهم می سایند که موجب ابتلا به بیماری لثه می شود زیرا در این حالت فشار زیادی به بافت های دندان وارد می شود.

سیگار کشیدن :

نتایج تحقیقات نشان می دهد افراد سیگاری جرم دندان بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری دارند علاوه بر این مصرف تنباکو به دندان ها و لثه آسیب می زند و باعث ورود عفونت و در نتیجه بیماری لثه می شود.

استرس :

یکی از عللی که ممکن است احتمال ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد استرس مزمن است چراکه مبارزه با عفونت ها را برای بدن سخت تر می کند.حتما با دیدن علائم مربوطه به پزشک مراجعه کنید.


علائم و نشانه‌ های بیماری لثه چیست؟

گسترش پیدا می‌کند و حتی در مراحل آخر بیماری معدودی علائم ایجاد می‌نماید. برخی علایم ممکن است زمانی در طول دوره بیماری لثه بروز نماید که عبارتند از:

• سهولت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن

• قرمزی، تورم و یا حساسیت لثه

• بوی بد دهان یا احساس طعم ناخوشایند در دهان

• پس‌روی لثه

• ایجاد شیار بین دندان و لثه

• لقی یا تکان خوردن دندان


نکاتی مهم برای پیشگیری از بیماری لثه

• دندان ها و لثه ها را مسواک بزنید. برای تمیز کردن بین دندان ها از نخ دندان استفاده کنید. پشت دندان ها را فراموش نکنید، در این قسمت ها به علت دسترسی کمتر، پلاک بیشتری جمع می گردد.

• هر 3 ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید، زیرا الیاف کهنه پلاک کمتری را برمی دارند.

• اگر خونریزی لثه دارید استفاده از مسواک و نخ دندان را متوقف نکنید. به منظور آسیب نرسیدن به لثه هایتان از مسواکی با الیاف نرم استفاده کنید. اگر خونریزی لثه هایتان ادامه پیدا کرد به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

• برای معاینه و جرمگیری دندان ها به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر باردار هستید و یا از بیماری دیابت رنج می برید دندانپزشک خود را مطلع سازید. زیرا بدن در این شرایط سخت تر می تواند در برابر بیماری های لثه مقاومت کند.

• هرچند وقت یکبار لثه های خود را در آینه نگاه کنید. مراقب تغییر رنگ یا تغییر بافت لثه خود باشید. اگر فکر می کنید بیماری لثه دارید به دندانپزشک مراجعه کنید.

• با دو بار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان می توانید از بیماری لثه جلوگیری کنید.

 اگر بیماری لثه داریم چگونه می توانیم بفهمیم؟

اولین علامت ان خونریزی حین مسواک زدن یا دهان شویه کردن موقع تمیز کردن دندانها می باشد. لثه های شما ممکن است حتی حین غذا خوردن نیز خونریزی کرده ویک مزه بد را در دهان شما بر جای بگذارند.تنفس شما نیز ممکن است نامطبوع شود .


مراقبت از لثه‌ها با رعایت بهداشت دهان و دندان

 از آن جایی که عامل اولیه بیماری‌های لثه ایجاد پلاک‌های دندانی است، می‌توان نتیجه گرفت رعایت بهداشت دهان و دندان در حد مطلوب و لازم می‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از پیشروی آن مؤثر واقع شود. استفاده از مسواک و نخ دندان مناسب به طور منظم و صحیح تأثیر بسیاری در حفظ سلامتی لثه‌ها خواهد داشت.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده