بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل

دندان عقل کدام دندان است؟

به آخرین دندان در هر قوس فکی گفته می‌شود که بین ۱۸ تا ۲۵ سالگی (در برخی افراد امکان دارد زود تر هم رویش کند) در دهان می‌روید و دندانپزشکان اصطلاحاً آن را «آسیای سوم» می‌نامند.

آن ها در پشت دهان ظاهر می شوند. برخی افراد با دندان های عقل خود حتی یک مشکل هم ندارند، اما در برخی دیگر، آن ها می توانند باعث درد، عفونت و دیگر موارد ناراحتی شوند.


چند نوع دندان عقل داریم؟


دندان عقل مي تواند به شكل رشد كرده, نيمه نهفته و يا كامل نهفته باشد و حتي ممكن است اصلا وجود نداشته يا حتي بيش از يك دندان عقل نهفته در هر سمت وجود داشته باشد.


رشد دندان عقل احتياج به وجود فضاي كافي در استخوان فك دارد و در صورتي كه فضاي به اندازه در فك انسان نباشد، دندان به شكل نهفته يا نيمه نهفته خود را نشان مي دهد.


1.دندان عقل نهفته


اگر فك متناسب با رويش دندان رشد كافي نداشته باشد و يا به عبارت ديگر با رشد فك جا براي رويش اين دندان فراهم نگردد و يا جهت و مسير رويش آنها غير عادي باشد، دندان عقل قادر به رويش نبوده و در استخوان نهفته باقي مي مانند.

2.دندان عقل نیمه نهفته


کشیدن دندان عقل

این دندانها نقش چندانی در جویدن غذا ندارند و با توجه به مشکلاتی که ذکر شد، ممکن است لازم باشد توسط دندانپزشک از فک خارج شوند. البته خارج کردن بدون دلیل آن به خاطر احتمال آسیب به اعصاب توصیه نمی‌شود. بهترین سن برای خارج کردن دندان عقل از دهان، زیر ۲۰ سالگی است. البته در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی هم امکان خارج کردن آن‌ها وجود دارد، ولی پس از ۴۰ سالگی کشیدن دندان عقل دشوارتر می‌شود.

تحقيقات انجام شده در زمينه دندان‌هاي عقل نشان مي‌دهد كه اين دندان‌ها در بسياري ازموارد، مشكل‌ساز بوده و به جراحي ختم شده‌اند.

 

دندان‌هاي عقل بعد از پوسيدگي، موجب پوسيدگي دندان‌هاي مجاورو عفونت در اطراف مي‌شود و گاهي نيز با بستري ‌شدن در بيمارستان و جراحي همراه است.

 دندان عقل با توجه به اينكه در آخرين رديف دندان‌ها رشد مي‌كند وجاي كمي براي رشد آن وجود دارد، به دندان‌هاي‌ مجاور فشار آورده و سبب كج قرار گرفتن دندان‌هاي ديگر مي‌شود.

باكتري ها و پلاك ها در اطراف دنداني كه بخشي از آن لثه بيرون آمده تجمع پيدا مي كنند.


دندان عقل در همه افراد باید کشیده شود؟

گر دندان عقل شما در بروز مشكلات خاص دهان و دندان نقش دارد، حتما بايد براي كشيدن آن به موقع به دندانپزشك مراجعه كنيد، چون بيشتر نگه داشتن آن كار عاقلانه‌اي نيست.

 سن تقريبي شروع تشكيل دندان هاي عقل در استخوان فك ۹ تا ده سالگي است. تاج در ۱۴ سالگي كامل شده و در سال‌هاي آخر دوره نوجواني شروع به رويش در داخل استخوان نموده و بعد از ۱۶ سالگي در دهان ظاهر مي‌گردند.

 در زمان رشد و تكامل فكين معمولا جا براي رويش اين دندان‌ها فراهم مي‌گردد.

دندان عقل اگر درست و بجا رويش يابد، مثل بقيه دندان‌ها مفيد و مؤثر در سيستم جونده بوده و با وجود تصور غلط عاميانه در اين موارد نبايد كشيده شوند.


حالتی نادر از رشد دندان عقل

اهي دندان عقل شما كاملا به صورت افقي در استخوان فك قرار گرفته است و به‌جاي اين‌كه عمودي بالا بيايد به سمت جلو، حركت مي‌كند.

در اين شرايط ريشه دندان آسياي دوم را قرباني حركت نادرست خود مي‌كند.اگر شما در اين شرايط براي جراحي دندان عقل‌تان اقدام نكنيد، پس از مدتي ريشه دندان آسياي دومتان تحليل مي‌رود و بايد ريشه اين دندانتان را نيز درمان كنيد.


بنابراين با گرفتن يك عكس راديوگرافي، از رويش صحيح دندان عقلتان مطمئن شويد.


آیا درد گوش به دندان عقل ربطی دارد؟

دندان عقل تماس های نابجایی با دندان های مقابل خود دارد بدین معنی که دندان فک بالا تماس درست و صحیح با فک پایین ندارد. که این امر موجب رسیدن آسیب به مفصل فک می شود و فرد در ناحیه مفصل و گوش احساس درد می کند

بنابراین علت اصلی برخی گوش دردها ناشی از دندان عقل است.دندان های نهفته عقل نیز موجب درد گوش می شوند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده