مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» شکستگی و ترک دندان

شکستگی و ترک دندان

آسیب و شکستگی دندان می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله زمین خوردن، حوادث ورزشی یا تصادفات جاده‌ای رخ دهد. اگر ضربه‌ای به صورتتان بخورد، ممکن است دندان‌هایتان شل، لب‌پریده و یا از جا کنده شوند.


شکستگی‌ دندان از شکستگی‌های جزئی (شامل لب‌‌پریدگی لایه‌های بیرونی دندان موسوم به مینا و عاج) تا نوع شدید دندان شکسته (شامل شکستگی‌های قطری، عمودی یا افقی دندان و/یا ریشه) را در برمی‌گیرند.

مینا و عاج، دو لایه بیرونی محافظ دندان هستند.


عوامل خطرناکی که باعث شکسته شدن دندان‌ها می‌شوند

منطقی است که دندان‌های ضعیف نسبت به دندان‌های قوی، بیشتر در معرض شکستن قرار بگیرند. برخی از عواملی که باعث کاهش استحکام دندان می‌شوند عبارت اند از:

• حفره ها و پوسیدگی دندان باعث فرسایش مینای دندان می‌شوند. همچنین در صورتی که برای پرکردن دندان از مواد بسیار زیادی استفاده شود، دندان تضعیف خواهد شد.

• دندان قروچه نیز می‌تواند باعث فرسایش مینای دندان شود.

• خوردن بسیاری از غذاهای اسیدی مانند آب میوه، قهوه و غذاهای تند می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد و سطح دندان‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

• ریفلاکس اسید یا سوزش سر دل، دو وضعیت گوارشی که اسید معده را به دهان شما وارد می‌کنند و می‌توانند به مینای دندان صدمه بزنند.

• اختلالات خوردن یا مصرف بیش از حد الکل می‌تواند باعث استفراغ مکرر شود که به نوبه خود می‌تواند اسید مینا را از بین ببرد.

• شکر در دهان شما باکتری تولید می‌کند و باکتری‌ها می‌توانند به مینای دندان حمله کنند و باعث شکستن دندان‌ها می‌شود.

• مینای دندان با گذشت زمان کاهش می‌یابد. در یک مطالعه منتشر شده در مجله اندودنتیکس، تقریبا دو سوم از کسانی که دندان‌های ترک خورده داشتند بیش از 50 سال سن داشتند


نحوه مراقبت از دندان خرد شده یا شکسته

اگر دندان شما دچار تراشه یا شکستگی شده است ، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در غیر این صورت ، دندان شما می تواند بیشتر آسیب دیده یا آلوده شود ، مراجعه بهنگام به کلینیک دندانپزشکی احتمالاً باعث می شود دندان شما از دست نرود.

در ضمن اقدامات خودمراقبتی زیر را امتحان کنید:

• اگر شکستگی موجب دندان درد است ، استامینوفن یا یکی دیگر از مسکن های بدون نسخه را مصرف کنید. دهان خود را با آب نمک بشویید.

• اگر شکستگی باعث ایجاد لبه تیز یا لبه دار شده است ، آن را با یک تکه پارافین موم یا آدامس بدون قند بپوشانید تا از بریدن زبان یا قسمت داخلی لب یا گونه خود جلوگیری کنید.

• اگر باید غذا بخورید ، غذاهای نرم بخورید و از گاز گرفتن روی دندان شکسته پرهیز کنید.

• درمان دندان شکسته یا خرد شده بستگی به میزان آسیب دیدن آن دارد. اگر فقط یک قطعه کوچک مینا شکسته شود ، ترمیم معمولاً می تواند به سادگی در یک ملاقات با دندانپزشک انجام شود. دندان آسیب دیده یا شکسته ممکن است منجر به درمان طولانی تر و پرهزینه تر شود. در اینجا روش هایی وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند دندان شکسته یا خرد شده شما را ترمیم کند.



هزینه و قیمت

هزینه های درمان دندان آسیب دیده بستگی به نوع و شدت آسیب وارد شده (ترک دندان و شکستگی کوچک، شدید و نوک تیز) دارد.

در این حالت نوع، طول و پیچیدگی درمان، سطح تجربه مورد نیاز دندان پزشک، و پوشش بیمه خدمات درمانی بر روی هزینه و قیمت درماندندان شکسته و ترک خورده شما تاثیر خواهد داشت.

دندان شکسته و ترک دندان می تواند در هر سنی حتی در کودکان در دندان های شیری به وجود آید، ترمیم و درمان آسیب دیدگی بستگی به نوع شکستگی دندان و محل آن (مینای دندان و یا ریشه دندان) دارد.

در صورت مواجه شدن با این مشکلات بهتر است در اسرع وقت به مراجعه کنید تا از تشدید و پیشرفت آسیب پیشگیری شود.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده