بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» همه چیز درباره عصب کشی

همه چیز درباره عصب کشی

عصب کشی یک درمان برای تعمیر یا حفظ دندان های آلوده از آسیب های شدید است.

این روش شامل حذف قسمت آسیب دیده دندان (پالپ),تمیز کردن و ضد عفونی کردن دندان و سپس پر کردن و چسباندن (محکم) آن است.

علل شایع بر پالپ دندان, ترک خوردن,حفره ی عمیق, درمان های تکراری بر روی دندان و یا آسیب(زخم) است و اصطلاح عصب کشی از تمیز کردن ریشه های اطراف دندان می آید.


در چه مواردی باید اقدام به عصب کشی کرد؟


1) پوسیدگی 

هنگامی که پوسیدگی از مینا و عاج گذشته و به عصب رسیده باشد، در این شرایط عصب دندان عفونی شده و باید تخلیه گردد. اغلب برای خارج کردن آبسه، عصب کشی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در غیر این صورت، عفونت از راه کانال دندان به بافت زیر ریشه انتقال پیدا می کند و منجر به تشکیل کیست های عفونی شده و نسوج و استخوان فک را درگیر می کند.

شدید شدن این حالت ممکن است درمان ریشه را با اشکال روبرو کند و نهایتاً منجربه از دست رفتن دندان و مقداری از بافت همجوار آن میشود.


2) شکستگی دندان

 اگر خط شکستگی از عصب گذشته باشد در این صورت، عصبی که با محیط خارج در تماس قرار گرفته باید تخلیه شود.


3 ) ضربه به دندان 

هنگام وارد شدن ضربه به دندان، این ضربه می تواند در گذشته ها اتفاق افتاده باشد یا اینکه به علت وارد شدن ضربات سبک ولی مزمن، که گاهی به علت مرتب نبودن دندان ها ورویش دندانها از یک دندان به دندان دیگر وارد می شود اتفاق بیفتد.

ضربه وارده در انتهای ریشه التهاب ایجاد می کند و باعث قطع خون رسانی به دندان ومرگ عصب دندان یا به اصطلاح، نکروز عصب می شود.


 4) پوسیدگی دندان 

 در برخی ی موارد به دلیل مراجعه نکردن بیمار برای ترمیم پوسیدگی دندان ( تعویق در پرکردن پوسیدگی دندان ) پوسیدگی از تاج به عصب ریشه سرایت میکند و باعث مرگ عصب ( نکروز ) و تجمع بافت عفونی درون ریشه می شود.

در این حالت با وجود بی درد بودن دندان حتما باید درمان عصب کشی انجام شود.


5) زیبایی دندان 

عصب کشی به علت زیبایی، گاهی اوقات ممکن است که دندان در جای خود قرار نگرفته باشد مثلاً خارج از قوس فکی قرار گرفته باشد.

اگر این دندان را تراشیده و با یک روکش آن را در فضای مناسب قرار دهیم خواه نا خواه عصب دندان را درگیر شده و به همین دلیل، قبل از ساخت روکش باید دندان عصب کشی شود.


6)دندان درد

 از مواد نادر عصب کشی وقتی است که، بیمار به هر علت دندان درد دارد که با ترمیم، درد از بین نمی رود و چاره ای جز قطع و بیرون کشیدن عصب نداریم.

مراحل انجام عصب کشی 


با مراحعه به دندانپزشک و ویزیت شدن مراحل زیر انجام میشود :


مرحله اول: ایزوله کردن دندان با گذاشتن ورقه لاستیکی در دهان بیمار

ابتدا دهان بیمار بی حس شده و سپس دندانپزشک با استفاده از یک ورقه لاستیکی به نام رابر دم، دندان را از محیط دهان جدا وکاملا ایزوله میکند.

سپس محل دندان در این ورقه لاستیکی که در بیشتر موارد از لاتکس ساخته شده است، سوراخ میشود و حالت میگیرد تا دندان از آن بیرون بزند در حالی که بقیه دندانها و دهان در پشت آن ورقه لاستکی قرار دارند.

بنابراین از رسیدن جریان بزاق به دندان تحت درمان جلوگیری میشود ودندانپزشک کار ترمیم را انجام میدهد.


مرحله دوم: ایجاد سوراخ در تاج دندان

دندانپزشک برای شروع کردن درمان باید به محفظه پالپ داخل دندان دسترسی کامل داشته باشد بنابراین باید تاج دندان سوراخ شود.

دراین مرحله دندانپزشک با استفاده از دریل سوراخی در دندان ایجاد میکند و این سوراخ تا محفظه پالپ ادامه دارد. از طریق این سوراخ درمان انجام میشود.

بنابراین هنگام ایجاد سوراخ دسترسی، دندانپزشک تمامی مواد پوسیده دندان را برمیدارد وقسمتهای شکننده یا لق دندان یا پر شدگی را جدا میکند.

در حین انجام این کار دهان کاملا بی حس است رابر دم در دهان وجود دارد برای ادامه درمان و بعد با استفاده از میکروسکپ مجرای ریشه بررسی و راحت تر کار عصب کشی انجام میشود.


مرحله سوم: اندازه‌ گیری طول دندان

بعداز مراحل گفته شده برای درمان طول مجرای ریشه دندان اندازه گیری میشود که این اندازه معمولا به نیم میلی متر می رسد.


مرحله چهارم: پاک سازی و شکل دهی مجرای ریشه دندان

در این مرحله بعد ازتمیزکردن دندان ، بافت های عصبی زنده یا مرده برداشته میشوند و باکتری ها از بین رفته و کلا تمام سموم داخل دندان پاکسازی خواهن شد و بعد مجرای ریشه دندان تراشیده و شکل دهی انجام شده ، با شست شوی محفظه پالپ توسط هیپوکلریت سدیم که خاصیت ضدعفونی هم دارد.

خارج کردن ذرات مطمئن میشوند که تمامی دیواره بدون باکتری و سموم هستندو بعد از شکل دهی دیواره مجرای ریشه کار پرکردن شروع میشود.


مرحله پنجم: پر کردن دندان

اکنون فضای خالی دندان آماده پر کردن است. دربعضی موارد دندانپزشک بلافاصله پس از پاک ‌سازی دندان، آن را با مواد مخصوصی پر می‌کند و در برخی موارد دیگر ممکن است دندانپزشک صلاح ببیند یک هفته منتظر بماند تا در صورتی که همه چیز به خوبی پیش برود و درد یا عفئنتی نباشد دندان پر ‌شود.

لذا درروش دوم دندانپزشک باید مواد پر کننده موقتی در داخل دندان قرار دهد تا جلوی ورود آلودگی‌ها به داخل دندان گرفته شود وبعد ازیک هفته کامل دندان پر شود .


مراقبت های پس از انجام عصب کشی دندان


• بعد از عصب کشی ،خوب از دندان ها و لثه ها مراقبت کنید .

• ممکن است نیاز داشته باشید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندان درمان شده را با اشعه ایکس بررسی کند.

• مطمئن شوید که تمام نشانه های عفونت از بین رفته است.

• هردوسال یکبارچک شدن توسط دندان پزشک مهم است.

• همچنین درخانه به طور منظم و روزانه از دندا نها مراقبت کنید،ازجمله دو بار در روز با خمیر دندان مسواک بزنید که 12ساعت با میکروب ها مبارزه میکند.

درپایان افراد با مراقبت از دندانهای خود و تا حد امکان نگذارند دندان هایشان به عصب کشی و ترمیم کردن نیاز داشته باشد.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده